I bestræbelserne på at vinde markedsdele fra Apples iPod lancerer Microsoft sin næste generation af Zune med flere funktioner og faktorer, der i høj grad minder om netop iPod'en.
Microsoft introducerer tre nye Zune-modeller, der i design og farvevalg har visse lighedstræk med iPod Nano'en. De tre nye modeller drejer sig om to flashbaserede Zune-modeller, en fire gigabyte og otte gigabyte Zune samt en 80 gigabyte version, der bliver solgt til de nøjagtigt samme priser som Apple tager for sine iPods med samme kapaciteter.
De nye Zune-modeller findes i rød, pink, sort og grøn, og har en navigationsknap, der minder om iPods berøringsfølsomme skive, men Zune har ikke touch screen, som de nyeste iPod-modeller.
Med lanceringen af de nye Zune-modeller, vil Microsoft også tilbyde en million DRM-frie sange fra sin Zune online-musikforretning, Zune Marketplace.
Det skriver Cnet.com.
Stor satsning på musik-community
En af de nye funktioner på de nye Zune-modeller er trådløs synkronisering, der sørger for at synkronisere med brugerens trådløse netværk, når afspilleren er tilsluttet stikkontakten i hjemmet.
Formålet med funktionen er, at brugerne kan få software-opdateringer og få adgang til Zune Marketplace, når Microsofts nye musik-community er oppe og køre i midten af november. Zune Marketplace er en af Microsofts nye, store satsninger.
"For tyve år siden satsede vi hårdt på en integreret produktportefølje med tekstbehandling, regnskabsark og præsentationer, og vi ændrede den måde, som folk arbejdede på. I dag satser vi hårdt på spil, musik samt video og forbinde brugernes oplevelser for at ændre den måde, som folk leger på," sagde Microsoft-boss Bill Gates til CNN ved lanceringen af de nye Zune-modeller.
Microsoft giver samtidigt sine nuværende Zune-brugere mulighed for at opdatere softwaren i deres 30 gigabyte Zune.
ingen nyheder fra Microsoft
Flere analytikere har været ude og påpege, at de nye Zune-modeller ikke tilbyder noget nyt i forhold til iPod.
Og på nogle områder står selskabet fra Redmond dårligere, hvilket eksempelvis gælder video-salg på Zune Marketplace, der dog vil begynde at sælge musikvideoer.
"Vi venter på større revolutionære ændringer, som kunne være at tilgå Zunes musikbutik via WiFi. Men vi tror at Microsoft vil blive en stærk spiller på det bærbare flashplayer-marked," siger IDC-analytiker Susan Kevorkian til cnet.com.
Microsoft har solgt lige over en million Zune-afspillere, hvorimod Apple i april rundede 100 millioner solgte iPods.